Schopenhauer.
Kaninen Ida och Katten Jam var i båten. De hade vaknat
först, och satt sig därute. Tom sov. Agnes och barnen sov också. Det var tidig
morgon. Båten hade en badbrygga där bak. Ida var sugen på ett morgondopp. Hon
hämtade bikinin. Tyst som en mus. Hon ville inte väcka någon. De kunde bli sura
då. Hon tog av pyjamasen, och satte på sin fina bikini. Hon undrade om inte Jam
ville bada? Jo, kanske lite senare, svarade han. Solen värmer inte riktigt
ännu. Det var en stor motorbåt. En Norsk Draco. Utrustad med två våldsamma
chevrolétmotorer. Den gick hur fort som helst. Jam och Ida brukade turas om att
sitta där framme när båten planade i fyrtio knop. Nu låg Jam i solsätet där
uppe, och värmde sig. Ida klättrade ut på badbryggan. Hon kände på vattnet, och
kastade sig i. Hon kunde nu simma ganska bra. Hon fick några kallsupar, och
simmade in mot båten igen. Jam såg på, från sin solplats. Kapellet var inte
uppe. Det hade inte behövts. Hon kom upp i båten, och torkade sig, med sin
badhandduk. Jag är sugen på frukost, sade hon till Jam. Sugen är bara första
bokstaven, svarade han. Tom sträckte på sig. Han gäspade, och vaknade. Han
satte sig upp, och såg på Agnes. Hon sov. I kojen bredvid låg barnen och sov.
Ida ville tala om filosofi.
Arthur Schopenhauer var likt
Kierkegaard inte en del av universitetsvärlden och kunde som en rentier klara
sig utan ett vanligt yrke. Schopenhauer föreläste dock en termin på
universitet, fast med mindre lycka. Detta berodde till stor del på att han
medvetet höll sina föreläsningar på samma tid som Hegel och Schopenhauer kom
att förlora denna kamp mot sin rival, vars filosofi han ringaktade. Han skulle
senare anta en hätsk attityd mot universitetet som inrättning. Schopenhauer
hyste även en ringaktning av kvinnor och förblev ogift. Han framlevde de flesta
av sina dagar i Frankfurt am Main. Då Schopenhauer tillfrågades var han
åstundade bli begravd svarade han: "Det är likgiltigt, de skola finna
mig". Fokus hos Schopenhauer ligger vid en sorts livsfilosofi, en livsfilosofi där pessimismen ständigt
återklingar. Schopenhauer är också omtalad som en utmärkt stilist. Världen som vilja och föreställning
(1819) var hans första stora verk. Försäljningen gick dock dåligt och det
skulle dröja tills de sista åren av Schopenhauers liv förrän en framgång på
denna front kunde skönjas. Världen är föreställning och vilja för Schopenhauer.
Den existerar beroende av subjektet, det vill säga den som upplever världen.
För Schopenhauer drivs människan inte av rationellt begrundande utan av
drift. Något mål och inre värde existerar inte, enbart skiftande behov och
strävan. Dessa behov och strävanden kan dock aldrig helt uppfyllas. När vi väl
uppnår vårt mål blir det ändå inte jämförbart med vad vi drömde om. Vår strävan
föds ur brist och lidande, därmed är målet för vår strävan också illusoriskt
och förfalskat. Det är ur denna slutsats Schopenhauers stora pessimism ger sig
till känna. Även hans syn på historien och samhället genomsyras av pessimism.
Historiens utveckling bestäms inte av förnuft och kantas inte av framsteg. Det
är brott, ondska och nöd som är bestämmande för historiens gång. Framsteg i
form av nya uppfinningar och tekniska landvinningar är snarare parenteser och i
stort upprepar sig historien kring i ett nav bestående av ondska. Att förvänta
sig några stora förbättringar är naivt då staten inte vilar på förnuft, utan
bara är något nödvändigt ont. Människan är i första hand vilja och ur detta
manifesterar sig också historiens och samhällets villkor.
I Schopenhauers filosofi finns inte plats för någon idealstat som hos Platon eller några utvecklingsfaser som hos Hegel. Ljuset i tillvaron fanns
för Schopenhauer hos konsten. Enkom konsten låter oss glömma vår strävan för
ett tag. Hos konstverken bor evigheten. Musiken är konstarten som Schopenhauer
sätter högst. Musiken förmedlas med direkt kraft och är en sann avbild av
viljan. Schopenhauer var också färgad av det indiska verket Upanishaderna med sina filosofireligiösa
skrifter. I likhet med hinduistisk läras ansåg Schopenhauer att verklig lycka
kan nås genom att avstå jaget och nå frid bortom det materiella och yttre
välgång. Arthur Schopenhauers filosofi blev en stark drog för många filosofer
och även hos stora författare, till exempel hos Lev Tolstoj kunde dennes tankar
uppträda mellan raderna. Mycket intressant Jam, tyckte Tom. Jam var
genast på bättre humör. Skall vi gå på promenaden nu, undrade Tom? Ida var
tyst. Trevlig idé, tyckte Jam. De gick upp i fören på båten. Tom tog tag i
repen och halade in båten mot land. Jam tog ett skutt. Ida kom efter. Är bara
universum viktigt, undrade hon? Tom tog ett skutt iland. Nej verkligen inte,
Ida, tyckte han. Det är viktigt för Jam. Därför blir det viktigt för oss. Huvudsaken
är att vi är vänner, slutade Tom!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar